رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

آیا XAUUSD به کف رسیده است؟

  • قیمت طلا روند کاهشی خود را شتاب بخشیده و به کمترین حد خود در هفته از اوایل ژانویه  یعنی به زیر 1820 دلار رسید.
  • بررسی‌های PMI، جلسات FOMC و داده‌های تورم PCE در تقویم هفته آینده برجسته هستند.

قیمت طلا به روند کاهشی خود ادامه داد و در این هفته بیش از 1 درصد از دست داد و به زیر 1840 دلار بسته شد، زیرا انتشار داده های کلان اقتصادی و اظهارنظرهای تندروانه مقامات فدرال رزرو باعث افزایش بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا شد. چشم‌انداز تکنیکال XAUUSD نشان می‌دهد که این جفت قبل از اصلاح صعودی فضای بیشتری در جهت نزولی دارد و انتشار داده‌های هفته آینده از ایالات متحده باید به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بفهمند کف فلز گرانبها کجاست.

هفته گذشته چه اتفاقی افتاد؟

جو بازار ریسک گریز در ابتدای هفته به دلار آمریکا کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند و XAUUSD روز را با کاهش نسبتاً پایینی بسته است. با این حال، با خودداری سرمایه‌گذاران از شرط‌بندی بزرگ پیش از گزارش تورم موردانتظار روز سه‌شنبه از ایالات متحده، روند نزولی جفت ارز در روز دوشنبه محدود باقی ماند.

نشریه ماهانه اداره آمار کار ایالات متحده نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده “CPI” از 6.5 درصد در دسامبر به 6.4 درصد در ژانویه کاهش یافته است. CPI اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، 0.4 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت که با افزایش ماهانه دسامبر و اجماع بازار مطابقت داشت. جزئیات زیربنایی گزارش نشان داد که تورم اصلی خدمات، مؤلفه ای که فدرال رزرو به آن توجه زیادی می کند، به 7.2 درصد در سال رسید. با واکنش فوری به ارقام تورم آمریکا، قیمت طلا به شدت نوسان کرد. پس از جهش اولیه به 1,872 دلار، XAUUSD به سرعت جهت خود را معکوس کرد و تا 1,843 دلار نزول کرد قبل از پایان روز نزدیک به سطح بسته شدن 1,855 دلار در روز دوشنبه.

با فرونشستن طوفان، فعالان بازار متوجه شدند که فدرال رزرو بعید است که افزایش نرخ خود را پس از ماه مارس متوقف کند، زیرا بخش های کلیدی تورم به طرز ناراحت کننده ای بالا باقی مانده است. روز چهارشنبه، اداره سرشماری ایالات متحده گزارش داد که فروش خرده فروشی در ژانویه 3 درصد افزایش یافته است، در حالی که تحلیلگران 1.8 درصد برآورد کرده بودند. داده‌های خوش‌بینانه به این دیدگاه کمک می‌کند که بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند در مسیر انقباض بدون نگرانی بیش از حد در مورد رکود اقتصادی باقی بماند. علاوه بر این، این رقم همچنین به بازارها یادآوری کرد که فعالیت مصرف کنندگان در ایالات متحده هنوز سالم است و فدرال رزرو هنوز تأثیر سیاست سختگیرانه بر تقاضا را مشاهده نکرده است. به نوبه خود، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده تقریباً 2 درصد در روز افزایش یافت و به شدت بر XAUUSD تأثیر گذاشت.

در روز پنج‌شنبه، شاخص اصلی قیمت تولیدکننده “PPI” در ژانویه به 5.4 درصد رسید، که بسیار بالاتر از برآورد 4.9 درصدی تحلیلگران بود و به بازدهی ایالات متحده اجازه داد به رشد بالاتر ادامه دهند. علاوه بر این، وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که برای پنجمین هفته متوالی کمتر از 200000 ادعای اولیه بیکاری وجود دارد که این امر شرایط سخت بازار کار را برجسته می کند.

در همین حال، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، گفت که فدرال رزرو باید به بالای 5 درصد برود و برای مدتی در آنجا بماند تا تورم را کنترل کند. مستر همچنین خاطرنشان کرد که در آخرین جلسه FOMC شاهد یک “مورد قانع کننده” برای افزایش 50 واحد پایه “bps” نرخ بهره بود، اما افزود که آماده نیست بگوید آیا افزایش بیشتری در نرخ سیاستی در ماه مارس لازم است یا خیر. به طور مشابه، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، خاطرنشان کرد که ادامه افزایش نرخ بهره به آنها کمک می کند تا در سال 2023 روند کاهش تورم را متوقف کنند. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده برای سومین روز متوالی بیش از 1 درصد افزایش یافت و در اوایل روز جمعه به افزایش به سمت 3.9 درصد ادامه داد و به دلار آمریکا کمک کرد تا از رقبای خود پیشی بگیرد و XAUUSD را مجبور کرد برای اولین بار از اوایل ژانویه به زیر 1830 دلار سقوط کند.

در غیاب انتشار داده‌های سطح بالا در روز جمعه، XAUUSD در عقب ماند و هفته را در محدوده منفی زیر 1830 دلار به پایان رساند.

هفته بعد چه خواهد شد؟

روز دوشنبه، بازارهای سهام و اوراق قرضه در ایالات متحده به مناسبت روز رئیس جمهور بسته خواهند شد و احتمالاً معاملات معاملاتی ضعیف باقی خواهد ماند.

S&P Global نظرسنجی های اولیه PMI تولید و خدمات در ماه فوریه را برای ایالات متحده منتشر خواهد کرد. پیش بینی می شود که PMI سرفصل برای هر دو بخش به زیر 50 برسد و انقباض مداوم در فعالیت های معاملاتی بخش خصوصی را نشان دهد. فعالان بازار توجه زیادی به نظرات در نظرسنجی PMI خدمات خواهند داشت. در صورتی که این نشریه نشان دهد که افزایش دستمزدها به افزایش فشار قیمت نهاده در بخش خدمات ادامه می‌دهد، احتمالاً دلار آمریکا قدرت خود را حفظ کرده و سود بالقوه XAUUSD را محدود می‌کند. از سوی دیگر، چاپ آمارهای پایین‌تر از حد انتظار PMI همراه با اظهارنظرهای مربوط به اشتغال که نشان می‌دهد کاهش حقوق و دستمزد بخش خصوصی می‌تواند بر دلار آمریکا تاثیر بگذارد و به این جفت ارز کمک کند که بالاتر رود.

روز چهارشنبه، فدرال رزرو صورتجلسه آخرین جلسه سیاستگذاری خود را منتشر خواهد کرد. جالب است که ببینیم آیا برخی از سیاستگذاران نیاز به بازنگری فدرال رزرو در افزایش 50 واحدی نرخ بهره را در صورت مشاهده شواهد کافی مبنی بر موقتی بودن کاهش نرخ تورم مشاهده کردند یا خیر. چنین تحولی می تواند شرط ها را برای افزایش 50 واحدی در جلسه بعدی احیا کند و بر قیمت طلا تاثیر بسزایی بگذارد. با این وجود، بعید است که بازارها بیش از حد در صورتجلسه پیش از نشست ماه مارس، جایی که خلاصه اصلاح شده پیش بینی ها رونمایی می شود، زیاد توجه داشته باشند.

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده “BEA” اولین بازبینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم را منتشر خواهد کرد که در برآورد اول 2.9 درصد بود. شایان ذکر است که بسیار نادر است که شاهد تجدید نظر قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی باشیم.

در نهایت، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی BEA “PCE”، معیار مورد علاقه فدرال رزرو برای تورم، توسط سرمایه‌گذاران به دقت زیر نظر خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود که تورم اصلی PCE به صورت ماهانه 0.4 درصد افزایش یابد، اما انتظار می‌رود این رقم سالانه از 4.4 درصد در دسامبر به 4.1 درصد در ژانویه کاهش یابد. واکنش بازار باید با یک تورم ماهانه PCE کمتر از حد انتظار که بر دلار آمریکا فشار می‌آورد و بالعکس، مستقیم باشد. با توجه به اینکه گزارش CPI قبلاً نشان داده بود که تورم در ژانویه ثابت مانده است، دیدن این داده‌ها تأثیر طولانی‌مدت بر بازارها شگفت‌انگیز خواهد بود.

معامله گران همچنین با توجه به همبستگی معکوس قوی با XAUUSD، بازده اوراق قرضه T ایالات متحده را زیر نظر خواهند داشت. بازده 10 ساله در فاصله برخورد از سطح بحرانی 4٪ باقی می ماند. اگر بازدهی 10 ساله نتواند بالاتر از این سطح افزایش یابد و اصلاح نزولی را انجام دهد، این اقدام می تواند به افزایش قیمت طلا تبدیل شود. از سوی دیگر، در صورت شکست این مقاومت، XAUUSD احتمالاً تحت فشار نزولی باقی خواهد ماند.

calender

چشم انداز تکنیکال قیمت طلا

1830 دلار “سطح اصلاحی فیبوناچی 38.2% آخرین روند صعودی” به عنوان یک سطح محوری کلیدی برای قیمت طلا تراز می شود. در صورتی که این سطح به عنوان مقاومت تایید شود، XAUUSD می‌تواند کاهش خود را تا 1800 دلار “سطح روانی” افزایش دهد. درست در زیر این حمایت، میانگین 100 روزه، میانگین 200 روزه و سطح اصلاحی 50% فیبوناچی منطقه حمایتی قوی در 1780 دلار تا 1790 دلار را تشکیل می دهند.

در روند صعودی، میانگین 50 روزه به عنوان مقاومت دینامیک در 1860 دلار جلوتر از 1880 دلار “فیبوناچی 23.6% اصلاحی” عمل می کند. با بسته شدن کندل روزانه کمتر از آن، XAUUSD احتمالاً با مانع موقت 1890 دلار میانگین 20 روزه روبرو می شود و قبل از هدف گذاری برای 1900 دلار “سطح روانی”.

همچنین شایان ذکر است که شاخص “RSI” در نمودار روزانه برای اولین بار از زمان آغاز آخرین روند صعودی در اوایل نوامبر به زیر 40 سقوط کرد. این تحول نشان می دهد که قیمت طلا قبل از اینکه به دنبال اصلاح تکنیکال باشد، فضای بیشتری در جهت نزولی دارد.

Gold price technical outlook

نظرسنجی پیش بینی احساسی طلا

نظرسنجی پیش‌بینی FXStreet به یک سوگیری بسیار نزولی در کوتاه‌مدت اشاره می‌کند که هدف یک هفته‌ای آن در 1807 دلار همسو شده است. چشم انداز یک ماهه کمی صعودی باقی می ماند و تعدادی از کارشناسان نظرسنجی انتظار دارند قیمت طلا در آن دوره زمانی به بالای 1900 دلار برسد.

Gold price forecast poll

منابع: https://www.fxstreet.com/analysis/gold-price-weekly-forecast-has-xau-usd-found-the-bottom-202302171510

ارسال نظر

topprotrader.com © 2024 تمام حقوق سایت محفوظ است.

قالب چند منظوره و فروشگاهی Kicker

© 2024 ژاکت. تمامی حقوق سایت محفوظ است.