رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

XAUUSD در آستانه هفته جکسون هول شکننده به نظر می رسد

  • قیمت طلا در هفته جاری به دلیل افزایش بازدهی و مشکلات چین بیش از یک درصد کاهش یافت.
  • XAUUSD باید بالای 1900 دلار تثبیت شود تا فروشنده‌ها را دلسرد کند.
  • سرفصل‌های چین و سخنرانی بانک های مرکزی در جکسون هول می‌تواند باعث حرکت این جفت در هفته آینده شود.

قیمت طلا برای اولین بار در پنج ماه گذشته به زیر 1900 دلار کاهش یافت، زیرا نگرانی ها از کندی رشد اقتصادی در چین و افزایش بازده اوراق خزانه داری آمریکا بر آن سایه افکنده. نظرات بانک‌های مرکزی در جکسون هول در هفته آینده می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا زمان آن رسیده است که XAUUSD پس از کاهش برای سه هفته متوالی، یک بازگشت قاطع را انجام دهد.

هفته گذشته چه اتفاقی افتاد؟

پس از هشدار نسبت به ضرر 7.6 میلیارد دلاری در نیمه اول سال قبل از تعطیلات آخر هفته، غول املاک و مستغلات چینی کانتی گاردن هلدینگ اعلام کرد که معاملات 11 اوراق قرضه را از دوشنبه به حالت تعلیق در می آورد. به دنبال این تحول، جریان‌های امن بر بازارها تسلط یافتند و دلار آمریکا تقویت شد و باعث شد که XAUUSD روز را در محدوده منفی به پایان برساند.

داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که خرده‌فروشی در چین – بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان – در ماه جولای 2.5 درصد به صورت سالانه افزایش یافت که انتظار بازار را برای افزایش 4.8 درصدی با حاشیه بزرگ از دست داد. در همین حال، بانک مرکزی چین، بانک خلق چین”PBOC” به طور غیرمنتظره ای نرخ تسهیلات وام میان مدت یک ساله “MLF” را از 2.65 درصد به 2.50 درصد کاهش داد و نگرانی ها از کندی طولانی در بهبود اقتصادی چین را زنده کرد.

در ایالات متحده، خرده‌فروشی در ماه جولای 0.7% افزایش یافت که از انتظار بازار برای رشد 0.4% فراتر رفت. داده های مثبت به دلار اجازه می دهد قدرت خود را حفظ کند و XAUUSD کاهش خود را بیشتر کرد. علاوه بر این، پس از هشدار Fitch Ratings مبنی بر اینکه کاهش رتبه برخی از وام دهندگان بزرگ ایالات متحده روی میز است، بازارها به دور ماندن از دارایی های حساس به ریسک ادامه دادند.

موضع محتاطانه بازار به دلار کمک کرد تا جایگاه خود را حفظ کند و به XAUUSD اجازه نداد تا در اواسط هفته اصلاحی صعودی داشته باشند. صورت جلسه از نشست جولای فدرال رزرو نشان داد که بیشتر سیاست گذاران ریسک های صعودی «معناداری» را برای تورم دیدند و توافق کردند که این ریسک ها می تواند مستلزم تشدید بیشتر سیاست پولی باشد. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده برای اولین بار از اکتبر 2022 پس از انتشار فدرال رزرو به بالای 4.3 درصد رسید و این جفت را به پایین ترین سطح خود در پنج ماه اخیر به زیر 1890 دلار رساند.

قیمت طلا در نیمه اول روز پنجشنبه توانست به بالای 1900 دلار بازگردد، اما با ادامه روند صعودی بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا، قدرت خود را از دست داد. رویترز بعداً در همان روز گزارش داد که Evergrande – دومین توسعه دهنده بزرگ املاک چین – درخواست حمایت از طلبکاران را در دادگاه ورشکستگی ایالات متحده ارائه کرده است. این عنوان کار XAUUSD را برای اصلاح پیش از آخر هفته دشوار کرد.

هفته بعد چه اتفاقی می‌افتد

بانک مرکزی چین تصمیم خود درباره نرخ بهره را در سشن معاملات آسیایی روز دوشنبه اعلام خواهد کرد. به دنبال کاهش غیرمنتظره نرخ MLF در اوایل این هفته، کارشناسان پیش بینی می کنند که PBoC نرخ اولیه وام معیار را 15 واحد پایه کاهش دهد. کاهش بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کاهش رشد شدیدتر از حد انتظار است و بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد.

روز چهارشنبه، S&P Global گزارش های اولیه PMI تولید و خدمات ایالات متحده را برای ماه اوت منتشر خواهد کرد. در صورتی که تیتر PMI خدمات به کمتر از 50 برسد و نشان دهنده انقباض در فعالیت های معاملاتی بخش خدمات باشد، دلار آمریکا می تواند تحت فشار قرار گیرد و به XAUUSD کمک کند تا مجدداً بهبود یابد. با این وجود، فعالان بازار می توانند از گرفتن موقعیت های بزرگ قبل از جلسه ی جکسون هول که از روز پنجشنبه آغاز می شود، خودداری کنند.

نشست بعدی سیاست فدرال رزرو در 19 تا 20 سپتامبر برگزار خواهد شد و جروم پاول، می تواند از جکسون هول به عنوان فرصتی برای هدایت انتظارات بازار استفاده کند، همانطور که در گذشته انجام داد. در زمان نگارش این مقاله، دستور کار رویداد هنوز منتشر نشده است، اما پاول احتمالاً سخنان افتتاحیه را در ساعت 14:00 به وقت گرینویچ روز پنجشنبه ارائه خواهد کرد.

بر اساس گزارش CME Group FedWatch Tool، بازارها با احتمال کمی بیش از 10 درصد از افزایش 25 واحد پایه “bps” نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر قیمت گذاری می کنند. موقعیت‌یابی در بازار نشان می‌دهد که کاهش ارزش دلار احتمالاً محدود باقی می‌ماند، حتی اگر پاول در جلسه بعدی مکث کند. سرمایه گذاران هنوز نسبتاً خوشبین هستند که تا قبل از پایان سال افزایش نرخ دیگری وجود نخواهد داشت. احتمال افزایش نرخ سیاست بانک فدرال به محدوده 5.5٪ -5.75٪ از 5.25٪ -5.5٪ حدود 30٪ است.

در صورتی که پاول اعلام کند محتمل‌ترین سناریو، سخت‌تر شدن سیاست‌های بیشتر است، XAUUSD می‌تواند کاهش پیدا کند و دلیل آن نیز شرایط سخت بازار کار و تورم چسبنده خدمات باشد. از سوی دیگر، در صورتی که رئیس فدرال رزرو موضع محتاطانه ای در مورد افزایش نرخ بهره در سال 2023 اتخاذ کند، بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده می تواند به سمت جنوب حرکت کند و باعث افزایش قیمت طلا شود.

اسکار مونوز، گفت: با ارزیابی چشم‌انداز سیاست‌های فدرال رزرو، با توجه به داده‌های مطلوب اخیر تورم و بازار کار، انتظار داریم پیام پایان چرخه انقباض در هفته‌های آتی با نزدیک شدن به جلسه FOMC در سپتامبر، بر فدرال رزرو غالب شود. استراتژیست کلان ایالات متحده در TD Securities. سیاست‌گذاران همچنین به این نکته توجه خواهند کرد که در غیاب رکود، تنها در صورتی نرخ صندوق‌های فدرال رزرو را کاهش می‌دهند که انتظارات تورمی به عادی شدن ادامه دهند و رشد قیمت مصرف‌کننده در مسیر روشنی به سمت هدف 2 درصد قرار گیرد. در این میان، موضع سیاست تا حد زیادی محدود کننده خواهد بود.»

تقویم اقتصادی

چشم انداز تکنیکال طلا

XAUUSD برای اولین بار از دسامبر گذشته، در کندل روزانه کمتر از میانگین حرکت 200 روزه “SMA” ثبت کرد که نشان دهنده برتری فروشندگان است. در همین حال، شاخص RSI در نمودار روزانه پس از رسیدن به عدد 30 در روز پنجشنبه کمی بالاتر رفت و نشان می‌دهد که تلاش برای بازیابی این جفت چیزی جز یک اصلاح تکنیکال کوتاه مدت نبوده است.

در جهت نزولی، 1880 دلار “سطح ایستا” به عنوان حمایت موقت جلوتر از 1850 دلار “فیبوناچی 50% اصلاحی روند صعودی نوامبر 2022 – مه 2023” همسو می شود. بسته شدن کندل روزانه پایین تر از آن می تواند در را برای یک روند نزولی بیشتر به سمت 1800 دلار باز کند، اما اگر این جفت شرایط فروش بیش از حد را نشان دهد، فروشندگان می توانند تردید کنند.

در صورتی که XAUUSD به بالای 1900 دلار بازگردد “SMA 200 روزه، اصلاح 38.2 فیبوناچی، سطح روانی” و شروع به استفاده از این سطح به عنوان حمایت کند، فروشندگان می توانند سود خود را بردارند و راه را برای یک مرحله بالاتر هموار کنند. در آن سناریو، 1925 دلار “میانگین 20 روزه، میانگین 50 روزه” می تواند به عنوان مقاومت بعدی قبل از 1950 دلار “فیبوناچی 23.6% اصلاحی” عمل کند.

دیدگاه تکنیکال

نظرسنجی پیش بینی طلا

نظرسنجی پیش‌بینی FXStreet نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کارشناسان نظرسنجی افزایش قیمت طلا را از 2000 دلار در نظرسنجی یک ماهه می‌بینند.

نظرسنجی پیش بینی طلا

منابع: https://www.fxstreet.com/analysis/gold-price-weekly-forecast-xau-usd-looks-fragile-heading-into-jackson-hole-week-202308181408

ارسال نظر

topprotrader.com © 2024 تمام حقوق سایت محفوظ است.

قالب چند منظوره و فروشگاهی Kicker

© 2024 ژاکت. تمامی حقوق سایت محفوظ است.