رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بازگشت دلار آمریکا در حال حاضر آغاز شده است.

  • تنش های سیاسی تلفات خود را بر بازارهای مالی می گذارد.
  • بانک‌های مرکزی مناقشه‌آمیز تحت حمایت تورم مداوم و رشد آهسته‌تر هستند.
  • مارپیچ فروش EURUSD تندتر شد و احتمالاً هفته آینده ادامه خواهد داشت.

دلار آمریکا این هفته روند صعودی خود را از سر گرفت و در برابر همه رقبای اصلی خود صعود کرد و EURUSD را به پایین‌ترین حد خود در ماه فوریه رساند. دلار در نیمه اول هفته از یک محیط ریسک گریز در میان تنش های سیاسی بین روسیه و کشورهای غربی سود برد. علاوه بر این، پیام‌های مناقشه‌آمیز فدرال رزرو ایالات متحده باعث افزایش تقاضا برای دلار شد، در حالی که مقامات بانک مرکزی اروپا “ECB” نیز با سخنان مناقشه‌آمیز مخالفت کردند.

تنش های جهانی روحیه را تضعیف می کند

یک سال پس از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، جهان همچنان از عوارض جانبی جنگ رنج می برد. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به طور غیرمنتظره ای از کیف بازدید کرد و متعهد شد که از این کشور حمایت کند. دیری نپایید که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با اعلام تعلیق معاهده تسلیحات هسته ای با آمریکا، پاسخ داد.

علاوه بر این، روابط معمولاً حساس ایالات متحده و چین پس از آن که ایالات متحده آنچه را که پکن ادعا می کرد بالن های هواشناسی بر فراز فضای ایالات متحده پرواز می کردند، سرنگون کرد، مورد بررسی قرار گرفت. تنش ها پس از آنتونی بلینکن، معاون وزیر، چین را “غیر مسئولانه” خواند، در حالی که همتای چینی او واکنش آمریکا را “احساسی” خواند. تنش ها زمانی تشدید شد که دیپلمات ارشد چین، وانگ یی، از مسکو بازدید کرد تا روابط دوجانبه با پوتین را تأیید کند.

فراتر از مناقشه دیپلماتیک، جنگ منجر به افزایش شدید قیمت‌های انرژی شده است که بیشتر منطقه یورو “EU” را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا منطقه به نفت و گاز روسیه وابسته است. اروپا تا کنون با زمستانی معتدل وضعیت خوبی داشته است، اما با گسترش زمان جنگ، پتانسیل عقب‌نشینی اقتصادی شدیدتر در اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد.

مواضع مناقشه‌آمیز فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا

کمیته بازار آزاد فدرال “FOMC” صورتجلسه آخرین جلسه روز چهارشنبه را منتشر کرد که قطعاً مقیاس را به سمت دلار آمریکا منحرف می کند. این سند نشان داد که «تعدادی» از اعضای دارای رأی موافق افزایش 50 واحدی در اوایل ماه فوریه بودند، اگرچه در نهایت نرخ بهره را 25 واحد افزایش دادند.

این سند بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد تندروانه خوانده شد، زیرا این جلسه قبل از انتشار داده‌های بالاتر از حد انتظار شاخص قیمت مصرف‌کننده “CPI” برگزار شد. سیاست‌گذاران نگرانی‌های خود را در مورد ریسک‌های صعودی برای تورم ابراز کردند، در حالی که اضافه کردن بازار کار فشرده به فشارهای صعودی کمک می‌کند. به‌علاوه، برخی از شرکت‌کنندگان چشم‌انداز افزایشی رکود در سال 2023 را دیدند. در نهایت، آنها بر این باورند که مدتی طول می‌کشد تا نرخ تورم برای رسیدن به هدف کاهش یابد و تا زمانی که مطمئن شوند تورم روی 2 درصد خواهد بود، به یک سیاست پولی محدودکننده نیاز است. شایان ذکر است که سیاست گذاران نسبت به کاهش فشار قیمت ها خوش بین هستند.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا “ECB” در مخالفت با فدرال رزرو آمریکا، این هفته اظهار داشت که فشارهای اساسی قیمت‌ها همچنان “زنده و پابرجاست” و تصمیم بانک مرکزی برای افزایش 50 واحدی نرخ بهره در ماه مارس را تایید کرد. با این حال، فعالان بازار همچنان از توقف احتمالی پس از آن چشم پوشی می کنند، زیرا لاگارد و همکارانش تصریح کردند که تصمیمات آتی وابسته به داده ها خواهد بود.

یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، سخنان تندروانه لاگارد را در روز جمعه تکرار کرد و گفت که او انتظار دارد در ماه مارس نرخ بهره را افزایش دهد و افزود که بانک مرکزی اروپا ممکن است پس از آن همچنان نیاز به افزایش قابل توجه نرخ داشته باشد.

ارقام نگران کننده تورم و رشد

آلمان تولید ناخالص داخلی “GDP” سه ماهه چهارم خود را با 0.9 درصد نسبت به 1.1 درصد کاهش داد. بر اساس شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده “HICP”، تورم در این کشور در ژانویه 9.2 درصد سالانه تایید شد. از سوی دیگر، HICP منطقه یورو در سال 8.6% تایید شد، اگرچه قرائت اصلی به 5.3% افزایش یافت.

داده های ایالات متحده کاملاً تکان دهنده بود. از یک طرف، برآورد دوم از تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم نشان داد که سرعت رشد سالانه به طور نزولی از 2.9٪ به 2.7٪ بازبینی شده است. در همین سه‌ماهه، قیمت‌های مخارج مصرف شخصی 3.9 درصد افزایش یافته است، که بالاتر از 3.5 درصد برآورد شده قبلی است.

ایالات متحده شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی ژانویه “PCE” را در روز جمعه منتشر کرد که 5.4 درصد نسبت به سال قبل و 0.6 درصد افزایش یافت که فراتر از انتظارات بود. شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو ایالات متحده، شاخص اصلی قیمت PCE، 4.7 درصد افزایش یافت. این گزارش مطابق با دیدگاه مناقشه‌آمیز فدرال رزرو در مورد تورم است که هنوز به زمان و تلاش نیاز دارد تا به 2 درصد کاهش یابد. در نتیجه، دارایی‌های پربازده سقوط کرد و دلار آمریکا در آستانه پایان هفتگی یک پله دیگر افزایش یافت.

هفته پیش رو سفارشات کالاهای بادوام ایالات متحده در ژانویه و برآوردهای نهایی PMI جهانی S&P برای همه اقتصادهای بزرگ را به همراه خواهد داشت. در همین حال، آلمان و اتحادیه اروپا برآوردهای اولیه HICP فوریه را منتشر خواهند کرد. در این بین، ایالات متحده PMI تولید فوریه ISM را در روز چهارشنبه و PMI خدمات را در روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد.

calender

چشم انداز تکنیکال EURUSD

جفت EURUSD در منطقه 1.0530 معامله می شود و فضایی برای افزایش ریزش دارد. نمودار هفتگی نشان می دهد که این جفت به سرعت در حال نزدیک شدن به 50% اصلاح فیبوناچی کاهش سالانه 2022 خود در 1.0515 است که یک سطح حمایت ثابت است. عدم موفقیت در غلبه بر 61.8% اصلاحی 1.0745 در چند هفته گذشته، خریدار‌ها را دلسرد کرد.

در بازه زمانی فوق الذکر، میانگین حرکتی ساده 20 “SMA” به سطح حمایت ثابت نزدیک می شود و قدرت آن را تقویت می کند و شکست زیر آن را به سیگنال قوی تری برای یک دوره نزولی میان مدت تبدیل می کند. در این میان، شاخص‌های تکنیکال، شیب عمودی خود را در سطوح مثبت گسترش داده‌اند و به خطوط میانی خود نزدیک‌تر می‌شوند که نشان‌دهنده افزایش علاقه فروش است.

گزارش‌های تکنیکال در نمودار روزانه از گسترش بازار نزولی حمایت می‌کنند، به خصوص اگر 1.0515 شکسته شود. میانگین نزولی 20 روزه بسیار بالاتر از سطح فعلی به سمت جنوب شتاب گرفته است و در حال حاضر مقاومت فوری فیبوناچی را سوراخ می کند. اندیکاتور Momentum بدون جهت در سطوح منفی شناور می شود، اما نشانگر RSI در حدود 33 به شدت پایین می آید و پیش بینی ریزشی بیشتری دارد.

زمانی که به زیر 1.0515 رسید، SMA 100 صعودی حمایت پویا را در حدود 1.0440 ارائه می کند. سطح مرتبط بعدی که باید تحت نظر باشد، اصلاح 38.2 درصدی کاهش سال 2022 در 1.0280 است. خط اول فروشندگان در 1.0620 است، با مقاومت دیگر در 1.0680. بالاتر از آن، 1.0745 قرار دارد.

EUR/USD technical outlook

نظرسنجی احساسی EURUSD

نظرسنجی پیش‌بینی FXStreet نشان می‌دهد که بازیگران بازار انتظار چنین افزایشی دلار آمریکا را نداشتند، زیرا اکثر آنها در EURUSD آمریکا صعودی هستند. میانگین هدف برای هفته آینده 1.0588 است، اگرچه هرچه زمان می گذرد میانگین افزایش می یابد. خریدار‌ها خجالتی ترین افراد از نظرتایم یک ماهه هستند، زیرا آنها 43 درصد از کارشناسان نظرسنجی را تشکیل می دهند. با این حال، در بازه زمانی مشابه، فروشنده‌ها 19 درصد هستند.

نمودار نمای کلی نشان می دهد که میانگین حرکتی کوتاه مدت بدون جهت باقی می ماند، زیرا گسترش اهداف بالقوه کاملاً یکنواخت است. در نهایت، چشم انداز سه ماهه نشان می دهد که خریداران همچنان برای آزمایش مجدد منطقه قیمت 1.1000 شرط بندی می کنند و حتی سطوح بالاتر روی میز هستند.

EUR/USD sentiment poll

منابع: https://www.fxstreet.com/analysis/eur-usd-weekly-forecast-us-dollar-comeback-has-already-begun-202302241535

ارسال نظر

topprotrader.com © 2024 تمام حقوق سایت محفوظ است.

قالب چند منظوره و فروشگاهی Kicker

© 2024 ژاکت. تمامی حقوق سایت محفوظ است.