رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر
  • آیا XAUUSD می تواند 1900 دلار را پس از کاهش الهام گرفته از NFP پس بگیرد؟
  • قیمت طلا هفته پر نوسان را در محدوده منفی زیر 1900 دلار به پایان رساند.
  • چشم انداز تکنیکال کوتاه مدت به یک شیب نزولی اشاره می کند.
  • نظرات سیاستگذاران فدرال رزرو و بازدهی ایالات متحده در هفته آینده به دقت بررسی خواهد شد.

پس از شروع آرام هفته، قیمت طلا به بالاترین سطح خود از آوریل تا کنون نزدیک به 1960 دلار رسید، اما در پایان هفته اصلاح عمیقی را انجام داد و برای اولین بار در سه هفته اخیر به زیر 1900 دلار بسته شد. در غیاب انتشار داده های پر تاثیر از ایالات متحده، نظرات مقامات فدرال رزرو و عملکرد بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده می تواند بر اقدام XAUUSD در هفته آینده تأثیر بگذارد.

اتفاقی که هفته گذشته افتاد؟

اگرچه داده‌های چین نشان داد که فعالیت‌های تجاری در بخش‌های تولیدی و غیرتولیدی با سرعتی قوی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در ژانویه گسترش یافت، XAUUSD در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای به دست آوردن کشش تلاش کرد. پیش از رویدادهای کلیدی بانک مرکزی و انتشار داده های ایالات متحده، سرمایه گذاران از انجام شرط بندی های بزرگ در ابتدای هفته اجتناب کردند.

در روز چهارشنبه، گزارش ماهانه منتشر شده توسط Automatic Data Processing نشان داد که اشتغال در بخش خصوصی ایالات متحده 106000 نفر در ژانویه افزایش یافته است که کمتر از انتظار بازار برای 178000 نفر است. بعداً در جلسه، نظرسنجی ISM نشان داد که PMI تولید در ژانویه از 48.4 در دسامبر به 47.4 کاهش یافت و جزء قیمت های پرداخت شده گزارش از 39.4 به 44.5 بازگشت. این انتشار داده‌ها، حرکت قاطعانه در هر دو جهت را برای XAUUSD دشوار کرد، اما این جفت ارز بر اساس اعلامیه‌های سیاست فدرال رزرو آمریکا نوسان شدیدی داشت.

همانطور که انتظار می رفت، فدرال رزرو نرخ بهره خود را 25 واحد پایه “bps” به محدوده 4.5-4.75 درصد افزایش داد. بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه سیاست خود خاطرنشان کرد که “افزایش مداوم” در نرخ ها مناسب خواهد بود و اضافه کرد که تورم علیرغم کاهش تا حدودی همچنان بالا باقی می ماند. با واکنش اولیه، دلار آمریکا “USD” در برابر رقبای خود تقویت شد و XAUUSD به سمت 1920 دلار کاهش یافت. با این حال، در جریان کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رئیس FOMC، این جفت چرخشی چشمگیر انجام داد و از 1950 دلار فراتر رفت.

پاول اذعان داشت که روند کاهش تورم در کالاها آغاز شده است و اعتراف کرد که اگر تورم سریعتر از حد انتظار کاهش یابد، باید آن را در سیاست منعکس کنند. رئیس‌ تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن بازارها به دورنمای مناقشه‌آمیز با تکرار این نکته انجام داد که تاریخ نسبت به کاهش پیش از موعد هشدار می‌دهد و انتظار کاهش نرخ بهره در سال 2023 را نداشت، اظهارات وی در مورد چشم‌انداز تورم بر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا تأثیر زیادی گذاشت. در حالی که بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا در روز نزدیک به 3 درصد از دست داد و به زیر 3.4 درصد رسید، قیمت طلا به بالاترین حد خود در چند ماه اخیر رسید. در همین حال، ریسک افزایش یافت و باعث شد که USD به تضعیف خود ادامه دهد و رشدی اضافی برای XAUUSD ایجاد کرد.

در چرخش چشمگیر دیگری از وقایع، دلار آمریکا فشار فروش را در روز پنجشنبه از بین برد و بازگشتی چشمگیر را رقم زد. به نوبه خود، قیمت طلا تمام سودهای پس از فدرال رزرو را از بین برد و به منطقه 1900 دلار سقوط کرد.

بانک مرکزی اروپا “ECB” و بانک انگلستان “BoE” هر دو نرخ های کلیدی را طبق پیش بینی 50 واحد افزایش دادند. BOE در پیش بینی های به روز شده خود، پیش بینی تورم 2023 را از 5 درصد در پیش بینی های نوامبر به کمتر از 4 درصد کاهش داد. علاوه بر این، اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، گفت که آنها انتظار دارند تورم “به شدت” کاهش یابد و افزود که اگر اقتصاد مطابق با پیش‌بینی‌های مرکزی تکامل یابد، سیاست را دوباره ارزیابی خواهند کرد.

در همین حال، بانک مرکزی اروپا در بیانیه سیاست خود گفت که قصد دارد در ماه مارس نرخ های کلیدی را 50 واحد افزایش دهد، اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از تعهد به اقدامات اضافی پس از مارس خودداری کرد. علاوه بر این، لاگارد خاطرنشان کرد که ریسک‌های تورمی متعادل‌تر هستند.

نتایج شگفت‌آور ناشی از رویدادهای ECB و BoE به دلار آمریکا اجازه داد تا جریان خروجی سرمایه از یورو و پوند استرلینگ جذب کنند و باعث اصلاح شدید نزولی در XAUUSD شد.

به دنبال مرحله تثبیت در ساعات معاملات روز جمعه اروپا، قیمت طلا به سمت جنوب رفت و در آستانه آخر هفته متحمل ضررهای سنگینی شد. پس از اینکه داده های منتشر شده توسط اداره آمار کار ایالات متحده نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ژانویه به میزان چشمگیر 517000 افزایش یافته است، دلار آمریکا از رقبای خود بهتر عمل کرد. در همان زمان، بازده اوراق قرضه T 10 ساله ایالات متحده به 3.5% بازگشت و باعث کاهش قیمت XAUUSD شد. با شکسته شدن قیمت طلا به زیر 1900 دلار، فشار تکنیکال فروش افزایش یافت و اجازه بازگشت فلز گرانبها را نداد و این خوشبینی در اقتصاد با ریزش 5 درصدی همراه بود.

هفته بعد چه خواهد شد

در دسامبر، خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی فدرال رزرو “SEP” پیشنهاد کرد که سیاست‌گذاران در حال برنامه‌ریزی برای افزایش 25 واحدی نرخ بهره در سال 2023 سه بار هستند. با این حال، اظهارنظر مقامات فدرال رزرو پس از جلسه سیاست‌گذاری دسامبر، بازارها را متقاعد کرد که یک نرخ قوی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی ایالات متحده بتواند پس از ماه مارس از تشدید سیاست خودداری کند.

با توجه به CME Group FedWatch Tool، احتمال 45 درصد وجود دارد که فدرال رزرو بتواند 25 bps دیگر را در ماه می انتخاب کند. در غیاب انتشار داده های پر تاثیر در هفته آینده، نظرات مقامات فدرال رزرو به فعالان بازار کمک می کند تا بفهمند آیا فدرال رزرو در ماه می متوقف می شود یا خیر.

اگر سیاست گذاران FOMC به عقب نشینی از روایت «محور فدرال رزرو» ادامه دهند و درها را برای افزایش نرخ بهره دیگر در ماه مه باز بگذارند، دلار آمریکا می تواند جایگاه خود را حفظ کند و بر XAUUSD سنگینی کند. همچنین جالب است که ببینیم سیاستگذاران در مورد ارقام چشمگیر بازار کار ژانویه چه خواهند گفت. آنها می توانند از رشد قوی NFP برای پیشبرد روایت مناقشه‌آمیز و حمایت از بازدهی ایالات متحده استفاده کنند یا از تورم ملایم تر دستمزد استقبال کنند و به XAUUSD کمک کنند تا جایگاه خود را حفظ کند. جزئیات زیربنایی گزارش های مشاغل نشان می دهد که میانگین درآمد ساعتی 4.4 درصد به صورت سالانه در ژانویه افزایش یافته است که از 4.9 درصد در دسامبر و کمتر از اجماع بازار 4.9 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، اگر مقامات به بازارها یادآوری کنند که مجبور نیستند از SEP پیروی کنند و می توانند انتظارات نرخ خود را تجدید نظر کنند، دلار در یافتن تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد. لحن خوش بینانه در چشم انداز تورم نیز می تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند.

در روز پنجشنبه، اسناد اقتصادی ایالات متحده داده های هفتگی اولیه ادعاهای بیکاری را ارائه خواهد کرد و دانشگاه میشیگان “UoM” شاخص اولیه اعتماد مصرف کننده را برای فوریه در روز جمعه منتشر خواهد کرد. جزء 5 ساله انتظارات تورمی مصرف کننده در نظرسنجی احساسات UoM که در ژانویه 2.9 درصد بود، می تواند واکنش بازار را در آستانه آخر هفته ایجاد کند. کاهش این رقم احتمالاً بر دلار و بالعکس تأثیر می گذارد.

فعالان بازار همچنین بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده را زیر نظر خواهند داشت. 3.5 درصد به عنوان یک سطح کلیدی برای بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده است. تا زمانی که این سطح دست نخورده باقی بماند، XAUUSD احتمالا نزولی باقی خواهد ماند. بازگشت قاطعانه به بالاتر از این سطح در اظهارات مناقشه‌آمیز فدرال رزرو می تواند باعث کاهش قیمت طلا شود.

calender

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

به دنبال کاهش شدید مشاهده شده در نیمه دوم هفته، چشم انداز تکینکال کوتاه مدت XAUUSD به یک تغییر نزولی اشاره دارد. این جفت برای اولین بار از اوایل نوامبر، نقطه شروع آخرین روند صعودی، زیر میانگین حرکتی ساده 20 روزه بسته شد. علاوه بر این، شاخص “RSI” به زیر 50 سقوط کرد.

در جهت نزولی، میانگین 50 روزه به عنوان حمایت اول در 1845 دلار جلوتر از 1830 دلار “فیبوناچی 38.2% اصلاح آخرین روند صعودی” قرار می گیرد. بسته شدن روزانه پایین تر از دومی می تواند راه را برای یک لغزش طولانی به سمت 1800 دلار باز می کند “فیبوناچی 50% اصلاح، سطح روانی”. با این حال، RSI روزانه احتمالاً در آن سناریو به منطقه اشباع فروش نزدیک می شود، که می تواند فروشندگان را دلسرد کند.

XAUUSD با اولین مقاومت در 1880 دلار “فیبوناچی 23.6% اصلاحی” مواجه می شود. برای اینکه دوباره صعودی شود، این جفت باید به بالای 1900 دلار “سطح روانی، سطح ایستا” برسد و قبل از تست 1920 دلار “سطح استاتیک، میانگین 20 روزه” باید بالاتر از آن سطح تثبیت شود.

Gold price technical analysis

نظرسنجی پیش بینی قیمت طلا

علی‌رغم ضررهای اخیر، نظرسنجی پیش‌بینی FXStreet نشان می‌دهد که بخش بزرگی از کارشناسان نظرسنجی دیدگاه صعودی برای XAUUSD در کوتاه‌مدت دارند و میانگین هدف یک هفته‌ای آن نزدیک به 1920 دلار است. چشم انداز یک ماهه تصویری متفاوت ارائه می دهد.

Gold price forecast poll

منابع: https://www.fxstreet.com/analysis/gold-price-weekly-forecast-can-xau-usd-reclaim-1-900-following-nfp-inspired-drop-202302031534

ارسال نظر

topprotrader.com © 2024 تمام حقوق سایت محفوظ است.

قالب چند منظوره و فروشگاهی Kicker

© 2024 ژاکت. تمامی حقوق سایت محفوظ است.