رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بازگشت پادشاهی دلار

  • شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه مارس بالاتر از حد انتظار بود.
  • بانک مرکزی اروپا همچنان راه را برای کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن هموار می کند.
  • حرکت نزولی EURUSD به افزایش نزولی به سمت 1.0500 اشاره دارد.

دلار آمریکا (USD) در این هفته افزایش یافت و EURUSD را به پایین‌ترین حد خود از نوامبر رساند. تورم داغتر از حد انتظار در ایالات متحده دلیل اصلی تقویت مجدد دلار بود، اگرچه این تنها دلیل نبود.

مقامات فدرال رزرو منتظر هستند

فعالان بازار در تلاش هستند تا تعیین کنند بانک های مرکزی چه زمانی شروع به کاهش سیاست های پولی خود می کنند، چیزی که بیش از یک سال است که روی میز بوده است. با این حال، تورم سرسختانه بالا، اراده سیاست گذاران را برای بازگشت به حالت عادی متوقف کرده است. در این میان، نرخ بهره بالاتر بر توسعه اقتصادی تأثیر می گذارد، البته به میزان های متفاوت.

روز چهارشنبه، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه مارس 0.4 درصد در ماه مارس و 3.5 درصد در سال گذشته، بالاتر از حد انتظار افزایش یافته است. آمار اصلی سالانه، که قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می کند، نیز بالاتر از حد انتظار بود و به 3.8 درصد رسید. این ارقام با تایید آخرین سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، علاقه‌مندی به حالت ریسک گریزی را به دنبال داشت. پاول گفت که بانک مرکزی عجله ای برای کاهش نرخ ها ندارد.

بازارهای مالی از سه کاهش نرخ بهره برای سال 2024 در ماه دسامبر (اولین مورد در ماه مارس) به این فکر افتادند که اگر فدرال رزرو در سال 2024 دو بار نرخ بهره را کاهش دهد، خوش شانس خواهند بود و حرکت اولیه را به سمت جولای سوق می دهد.

ایالات متحده همچنین گزارش داد که شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در ماه مارس 0.2 درصد در ماه مارس و 2.1 درصد در سال گذشته افزایش یافته است که کمتر از انتظارات است. با این حال، PPI سالانه اصلی 2.4 درصد افزایش یافت، بالاتر از 2.3 درصد مورد انتظار و 2.1 درصد ثبت شده در فوریه.

مقامات بانک مرکزی اروپا باید نرخ بهره را کاهش دهند

یورو/دلار با انتشار این خبر تقریباً 120 پیپ سقوط کرد و در روز پنجشنبه پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا (ECB) برای سیاست پولی خود، سوگیری منفی را حفظ کرد. بانک مرکزی اروپا همانطور که انتظار می رفت، نرخ های کلیدی را بدون تغییر گذاشت. با این تصمیم، نرخ سود عملیات ریفاینانس اصلی، نرخ سود تسهیلات وام نهایی و تسهیلات سپرده به ترتیب 4.50، 4.75 و 4.00 درصد تایید شد. بیانیه همراه نشان داد که سیاستگذاران بر این باورند که اگر تورم به سمت هدف آنها حرکت کند، کاهش سطح فعلی محدودیت سیاست پولی مناسب است. علاوه بر این، بیانیه شورای حاکم به طور مستقیم به کاهش احتمالی محدودیت سیاست پولی برای اولین بار اشاره کرد.

با این حال، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، تکرار کرد که این بانک همچنان به داده‌ها وابسته است و باید اعتماد خود را نسبت به همگرایی تورم به هدف به صورت پایدار ایجاد کند. بانک مرکزی در ماه ژوئن مجموعه کاملی از داده‌ها را در اختیار خواهد داشت و شرکت کنندکان بازار تا آن زمان شرط‌ها را بر روی کاهش ۲۵ واحدی افزایش داده است.

بنابراین، از یک سو، ما فدرال رزرو را داریم که با یک اقتصاد سالم و بدون عجله برای کاهش نرخ ها سر و کار دارد، و از سوی دیگر، بانک مرکزی اروپا تلاش می کند خوشبین باشد، حتی اگر اقتصادهای محلی به سختی به دنبال خروج از جنگل هستند. لاگارد این را نگفته است، اما سیاست گذاران اروپایی در واقع برای کاهش نرخ ها و احیای رشد اقتصادی عجله دارند.

وقتی از لاگارد در مورد احتمال کاهش نرخ بهره قبل از فدرال رزرو پرسیده شد، گفت: “ما فرض نمی کنیم که آنچه در منطقه یورو اتفاق می افتد آینه آنچه در ایالات متحده اتفاق می افتد باشد.” با این حال، پر جانسون، معاون رئیس بانک مرکزی سوئد، گفت که اگر فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در سال 2024 رد کند، ممکن است برای بانک مرکزی اروپا “مشکل” ایجاد کند.

در واقع، کاهش نرخ به معنای کاهش شدید ارزش پول مرتبط است. اگر بانک مرکزی اروپا ابتدا اقدام کند، خطر کاهش شدید ارزش یورو را تهدید می کند.

عدم تعادل بین دیدگاه ها و نیازهای بانک های مرکزی، یورو/دلار را در پایان هفته به سمت 1.0600 سوق می دهد.

دلار آمریکا حرکت مثبت خود را در روز جمعه حفظ کرد زیرا وال استریت به دنبال کاهش امیدها برای کاهش نرخ بهره در ژوئن و نتایج ضعیف بانک‌های بزرگ کاهش یافت. از جمله، جی پی مورگان برآورد درآمد خالص بهره کل سال را از دست داد، در حالی که ولز فارگو در گزارش سه ماهه اول خود سود خالص بهره را از دست داد.

بازارها با اعلامیه های بانک مرکزی همسو می شوند

بازدهی خزانه داری ایالات متحده مستحق یک یادداشت جداگانه است. در چنین هفته پر فراز و نشیب، بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا به بالاترین حد خود در سال 2024 افزایش یافت و اسکناس 2 ساله حدود 5 درصد در اواسط هفته ارائه شد. این سطح یک کاتالیزور حیاتی برای دلار بوده است، زیرا دوره های گذشته باعث افزایش تقاضا برای دلار سبز شده است. علیرغم کاهش بازدهی در پایان هفته، آنها همچنان منعکس کننده نگرانی های بازار در مورد نرخ های بالای مداوم هستند.

تقویم اقتصاد کلان هفته آینده بسیار سبک تر خواهد بود، زیرا مرتبط ترین نسخه فروش خرده فروشی مارس ایالات متحده خواهد بود. نشست صندوق بین المللی پول (IMF) و چندین سخنران فدرال رزرو نیز در روزهای آینده برجسته خواهند شد.

تنش های جغرافیایی نیز در منطقه خاورمیانه بسیار داغ هست و این میتواند بر تاثیر بگذارد.

EURcalen 638485304562996273 EURcalen 638485304562996273

چشم انداز تکنیکال EURUSD

فشار نزولی  این جفت ارز در آستانه بسته شدن هفتگی، مطابق با ادامه کاهش در روزهای آینده، به پایین‌ترین حد هفتگی خود می‌رسد. از نقطه نظر تکنیکال، در بلندمدت به نفع فروشندها است. در نمودار هفتگی، شاخص های تکنیکال به طور محکم در سطوح منفی به سمت جنوب حرکت می کنند زیرا این جفت قصد دارد به زیر میانگین 100روزه  (SMA) برسد. میانگین 200 روزه SMA فاقد استحکام جهت دار در حدود 1.1140 است، در حالی که میانگین 20 روزه SMA بین میانگین های بالاترتر کشش نزولی پیدا می کند که همچنین نشان دهنده افزایش علاقه فروش است.

حرکت نزولی نیز در نمودار روزانه مشخص است. EURUSD کمتر از میانگین های متحرک خود رشد می کند، با میانگین 20 روزه پس از عبور از میانگین های طولانی تر، قدرت نزولی پیدا می کند. علاوه بر این، شاخص‌های تکنیکال تقریباً به صورت عمودی در سطوح منفی به سمت جنوب حرکت می‌کنند، یعنی در راستای فشار فروش مداوم.

جفت EURUSD دارای سطح حمایت اولیه در علامت 1.0600 است و به دنبال آن منطقه قیمتی 1.0510-1.0520 قرار دارد. شکستن زیر آن می‌تواند منجر به EURUSD در روزهای آینده تا 1.0440 کاهش یابد. در جهت صعودی، پایین ترین سطح سالانه قبلی در 1.0694 مقاومتی را در برابر منطقه قیمت 1.0770 ایجاد می کند. افزایش فراتر از آن بعید به نظر می‌رسد، زیرا EURUSD باید بیش از 1.0940 حرکت کند تا صعودی شود.

EUR USD 638485304750192998 EUR USD 638485304750192998

منابع: https://www.fxstreet.com/analysis/eur-usd-weekly-forecast-the-return-of-king-dollar-202404121454

ارسال نظر

topprotrader.com © 2024 تمام حقوق سایت محفوظ است.

قالب چند منظوره و فروشگاهی Kicker

© 2024 ژاکت. تمامی حقوق سایت محفوظ است.